آموزشی, دانستنی رستوران

۱۵ سرآشپز معروف ایرانی + بیوگرافی کامل

سرآشپز معروف ایرانی

آیا تا به حال آشپزی کرده‌اید؟ اگر در این کار تجربه داشته باشید، می‌دانید که آشپزی یکی از لذت‌بخش‌ترین هنرهایی است که در دنیا وجود دارد.

آشپزی و غذاهای ایرانی در دنیا محبوبیت زیادی دارند، به همین دلیل استفاده از تکنیک‌ها و اصول حرفه‌ای در پختن این غذاها باعث می‌شود که کیفیت غذا بالاتر رفته و طعم و مزه آن فراموش نشدنی شود.

از آن جایی که شف­ های محبوب زیادی در سراسر دنیا وجود دارد، کمتر کسی آشپزها و شف ­های معروف ایرانی را می‌شناسد. در ادامه، قصد داریم تا شما را با بهترین آشپز ایران و  ۱۵ سرآشپز معروف ایرانی آشنا کنیم.

با بهترین آشپز ایران آشنا شوید

در ایران آشپزها و سرآشپزهای حرفه ای و ماهر زیادی وجود دارند که عبارتند از:

  • سامان گلریز
  • حمیدرضا رنجبر
  • حسام حسینی
  • ساناز مینایی
  • کامران سروش
  • سید مهدی مرتضوی
  • کیان رنجبر
  • سمیرا جنت دوست
  • نواب ابراهیمی
  • نیما اخلاق نجات
  • پژمان علی زاده
  • جلال زواره
  • مرتضی عارف حکیمی
  • مریم امجدی
  • حمید شریف

در ادامه بیوگرافی بهترین شف­ های ایران را بررسی خواهیم کرد.

۱. سامان گلریز

سامان گلریز سرآشپز معروف ایرانی

اگر به برنامه‌های آشپزی علاقه داشته باشید، احتمالا سامان گلریز را دیده اید. او یکی از اولین سرآشپزهایی بود که یک برنامه آشپزی ایرانی به نام (بهونه) را در تلویزیون اجرا کرد.

سامان گلریز متولد شهر اهواز در سال ۱۳۵۰ است. او در ابتدا در رشته عکاسی تحصیلات خود را به اتمام رساند، اما چون علاقه ای به آن نداشت، رشته هتلداری را دنبال کرد و پس از آن در دانشگاه استارکلاید انگلستان در رشته آشپزی بین‌المللی تخصص خود را دریافت کرد.

او تا به حال رستوران‌ها و کافی شاپ‌های متعددی را در ایران افتتاح کرده است که بیشتر آن‌ها در تهران و اصفهان است. همچنین اولین استاد ایرانی در زمینه آشپزی کلاسیک ایران است که کلاس‌های زیادی در آکادمی مرمیت برگذار کرده است. از دیگر فعالیت‌های سامان گلریز به عنوان یکی از بهترین شف ­های ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرا و برگزاری سمنیارهای متعدد در زمینه آشپزی
  • چاپ و انتشار مقاله‌های مختلف در مجلات و روزنامه‌های ایران
  • تالیف ۴ کتاب در زمینه آشپزی

۲. حمیدرضا رنجبر

حمید رضا رنجبر سرآشپز ایرانی

حمیدرضا رنجبر در شهر تهران و در سال ۱۳۵۳ متولد شده است. او در رشته حسابداری فارغ‌التحصیل شده است، اما به دلیل علاقه به آشپزی این زمینه را دنبال کرد. او در ابتدا این حرفه را به صورت عملی و تجربی دنبال کرد. سپس به تحصیلات آکادمیک پرداخت و به ایتالیا رفت. از جمله مدارک و گواهی‌های او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گواهی آشپزی لنوتق فرانسه در هتل سوفتیل دبی
  • گواهی آشپزی ایتالیایی از سرآشپز سالواتوره
  • گذراندن دوره آشپزی عمومی و حرفه ای از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
  • عضو علمی CDFS کمیته توسعه استانداردهای ایمنی غذایی
  • مجری برنامه آشپزخانه شبکه جام جم

همچنین او سابقه حضور در سریال تلویزیونی آشپزباشی به عنوان یکی از آشپزهای رستوران را داشته است. در حال حاضر او مدیریت آموزشکده حرفه ای آشپزی ملل را بر عهده دارد و جزء بهترین آشپزهای ایرانی است.

۳. حسام حسینی

شف ایرانی حسام حسینی

حسام حسینی را به جرات می‌توان در لیست ۱۵ سرآشپز معروف ایرانی جای داد. او در سال ۱۳۵۹ متولد شده است و دارای مدرک کارشناسی گردشگری می‌باشد؛ اما به دلیل علاقه آشپز را انتخاب کرد. او نیز مانند حمیدرضا رنجبر کار خود را به صورت تجربی آغاز کرده و سپس دوره‌های تخصصی آشپزی بین‌المللی را در فرانسه و ایتالیا گذرانده است. او در رستوران‌های زیر به عنوان یکی از بهترین شف های ایران فعالیت کرده است:

  • رستوران میزبان در سعادت آباد
  • رستوران کوهپایه دربند
  • رستوران آنتروکت فرانسه تهران
  • بام مهتاب هتل ارم تهران
  • رستوران هندی دهلی دربار

او در حاضر حاضر یک تیم حرفه ای از آشپزها دارد که می‌تواند طراحی و مدیریت یک رستوران به صورت صفر تا صد را انجام دهد.

۴. ساناز مینایی

ساناز مینایی شف ایرانی

ساناز مینایی از دیگر کسانی است که ما تصمیم گرفتیم اسم او را در لیست ۱۵ سرآشپز معروف ایرانی بیاوریم. او تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته مدیریت کسب‌وکار دانشگاه لیبرتی آمریکا دریافت کرده است. او از اولین کسانی است که توانست در سال ۱۳۷۰ اولین برنامه‌های آشپزی صدا و سیما را اجرا کند.

اگر به آشپزی علاقه دارید، می‌توانید مدرک خود را از آموزشگاه رسمی ایشان که دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای است را دریافت کنید. ساناز مینایی تا به حال توانسته است بیست و هفت جلد کتاب در مورد آشپزی تالیف کند که معروف‌ترین آن ساناز و سانیا نام دارد.

۵. کامران سروش

کامران سروش سرآشپز ایرانی

کامران سروش متولد سال ۱۳۳۶ است و پس از این که تحصیلات دیپلم خود را به اتمام رساند برای تحصیلات دانشگاهی به انگلستان رفت. او یکی از داورهای برنامه آشپزی دستپخت است که از شبکه یک پخش می‌شد. او با مهارت ویژه ای که دارد توانست در برنامه‌های تلویزیونی و مجلات اکو، گاردین و تایمز شرکت کند.

۶. سید مهدی مرتضوی

سرآشپز سید مهدی مرتضوی

سید هدی مرتضوی آشپزی را در کشور آمریکا فرا گرفت و پس از آموزش و به دست آوردن مهارت کافی به ایران بازگشت. او فعالیت خودش را از سال ۱۳۵۵ شروع کرده و با رستوران‌ها و هتل‌های زیادی از جمله هتل هیلتون به عنوان یکی از بهترین شف های ایران همکاری کرده است.

او هم اکنون به عنوان سرآشپز و مشاور افتتاح و راه‌اندازی رستوران‌ها فعالیت می‌کند. همچنین او مانند کامران سروش یکی از داورهای برنامه دستپخت بوده است.

۷. کیان رنجبر

سرآشپز کیان رنجبر

کیان رنجبر یکی از بهترین شف های ایران، متولد سال ۱۳۶۴ است و سابقه ۱۵ سال آشپزی حرفه ای را دارد. او در ابتدا تحصیلات خود را در رشته مدیریت صنعتی به اتمام رساند و سپس مانند پدرش حرفه آشپزی را دنبال کرد. ابتدا به عنوان کمک آشپز فعالیت می‌کرد و سپس با گذشت زمان و کسب تجربه توانست به یک سرآشپز حرفه ای تبدیل شود. او تا امروز فعالیت‌های زیادی را انجام داده است که به شرح زیر هستند:

  • مشاور غذایی کارخانه عصر جدید
  • سرآشپز کل رستوران‌های بوف
  • مشاور و مهندس تجهیز شرکت جهان تک
  • موسس و مدیر عامل آکادمی آشپزی کلاه سرآشپز آلوارس
  • داوری در برنامه آشپزی دستپخت

۸. سمیرا جنت دوست

سمیرا جنت دوست

سمیرا جنت دوست حرفه آشپزی را از سن بیست و پنج سالگی آغاز کرده است و توانست اولین آموزشگاه رسمی را در سال ۱۳۷۱ افتتاح کند. همچنین او کتابی هم با عنوان دسر در زمینه پخت انواع دسر تالیف کرده است. سمیرا جنت دوست شش کتاب دیگر نیز در زمینه آشپزی تالیف کرده است که همگی با استقبال خوبی مواجه شدند.

رستوران‌ های شبانه روزی تهران

۹. نواب ابراهیمی

نواب ابراهیمی سرآشپز ایرانی

نواب ابراهیمی متولد ۱۴ اسفند ۱۳۶۹ در تهران، سرآشپز، فودبلاگر و یوتیوبر مشهور ایرانی است. او علیرغم داشتن مدرک کارشناسی ارشد عمران، به دلیل علاقه وافر به آشپزی، این رشته را به صورت حرفه‌ای دنبال کرد و در آن به موفقیت چشمگیری دست یافت. 

نواب در آشپزی خود به استفاده از مواد اولیه تازه و سالم و همچنین تلفیق طعم‌های ایرانی و بین‌المللی اهمیت می‌دهد. او در ویدیوهای خود، طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، فست فود و دسر را به صورت ساده و قابل فهم آموزش می‌دهد.

وی تاکنون یک کتاب آشپزی به نام “آشپزی به سبک نواب” منتشر کرده است که حاوی دستور پخت غذاهای محبوب او می‌باشد.
 
او همچننی به عنوان یکی از محبوب‌ترین فودبلاگرهای ایرانی، در سال ۱۳۹۸ از طرف انجمن بلاگ‌نویسان ایران، به عنوان بهترین فودبلاگر سال انتخاب شد.

۱۰. نیما اخلاق نجات

نیما اخلاق نجات سرآشپز ایرانی

نیما اخلاق نجات متولد ۱۳۶۵ در تهران، سرآشپز، مدرس آشپزی و کارآفرین ایرانی است. او از کودکی به آشپزی علاقه داشته و این علاقه را با تحصیل در رشته آشپزی و گذراندن دوره‌های تخصصی در داخل و خارج از ایران دنبال کرده است.

نیما سابقه فعالیت در رستوران‌های مطرح ایرانی و بین‌المللی را دارد. او همچنین به عنوان مدرس آشپزی در آموزشگاه‌های معتبر آشپزی فعالیت می‌کند. وی در طول فعالیت حرفه‌ای خود، افتخارات متعددی کسب کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب مقام اول در مسابقات آشپزی بین‌المللی اشاره کرد.

علاوه بر آشپزی، نیما به عکاسی و سفر نیز علاقه دارد. او همچنین در زمینه تولید محتوای آشپزی در اینستاگرام و یوتیوب فعال است.
 

۱۱. پژمان علی زاده

پژمان علیزاده سرآشپز ایرانی، متولد دهه شصت در تهران است. او سابقه فعالیت در رستوران‌های متعددی در ایران و خارج از کشور را دارد و به عنوان داور در مسابقه آشپزی “دستپخت” شبکه یک سیما به شهرت رسید.

حضور پژمان علیزاده در برنامه دستپخت به دلیل نظرات جنجالی و لحن تند و تیز او، با حواشی بسیاری همراه بود. برخی از مخاطبان، او را به دلیل سخت‌گیری و بی‌احترامی به شرکت‌کنندگان مورد انتقاد قرار دادند، در حالی که برخی دیگر، صراحت و صداقت او را ستودند.
پژمان علیزاده در آشپزی خود به استفاده از مواد اولیه تازه و باکیفیت و همچنین پخت اصولی غذاها اهمیت می‌دهد. او به غذاهای سنتی ایرانی علاقه دارد و در رستوران خود نیز، منوی غذاهای ایرانی را ارائه می‌دهد.
 

۱۲. جلال زواره

جلال زواره سرآشپز ایرانی

جلال زواره متولد ۱۳۴۷ در تهران، سرآشپز باتجربه، مدرس آشپزی و از داوران مسابقه آشپزی “دستپخت” شبکه یک سیما است. او سابقه فعالیت در هتل‌ها و رستوران‌های متعددی در ایران و خارج از کشور را دارد و به عنوان یکی از پیشکسوتان آشپزی در ایران شناخته می‌شود.

جلال زواره سال‌ها مدیریت آشپزخانه گروه هتل‌های هما را بر عهده داشته است. او همچنین به عنوان مدرس آشپزی در آموزشگاه‌های معتبر آشپزی فعالیت می‌کند و تاکنون شاگردان بسیاری را تربیت کرده است.
 
وی در آشپزی خود به اصالت و طعم‌های سنتی ایرانی اهمیت می‌دهد. او در عین حفظ اصالت غذاها، از خلاقیت و نوآوری نیز در آشپزی خود استفاده می‌کند.
 
جلال زواره در مسابقه آشپزی “دستپخت” به عنوان داور حضور داشت و با نظرات تخصصی و لحن صمیمی خود، به محبوبیت بسیاری در بین مخاطبان دست یافت.

۱۳. مریم امجدی

مریم امجدی سرآشپز ایرانی

مریم امجدی سرآشپز ایرانی و فعال در اینستاگرام است. او با انتشار ویدیوهای آموزشی و طنز آشپزی در اینستاگرام، به محبوبیت بسیاری در بین فارسی زبانان دست یافته است.

وی  در آشپزی خود به خلاقیت و استفاده از مواد اولیه در دسترس اهمیت می‌دهد. او در ویدیوهای خود، طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، فست فود و دسر را به صورت ساده و قابل فهم آموزش می‌دهد.

مریم امجدی با بیش از ۱ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام، یکی از محبوب‌ترین فودبلاگرهای ایرانی است. او در ویدیوهای خود، علاوه بر آموزش آشپزی، به نکات تغذیه‌ای و سلامتی نیز می‌پردازد.

بهترین رستوران های تهران

۱۴. حمید شریف

حمید شریف آشپز ایرانی

حمید شریف سرآشپز ایرانی و فعال در یوتیوب است. او با انتشار ویدیوهای آموزشی آشپزی در یوتیوب، به محبوبیت بسیاری در بین فارسی زبانان دست یافته است.

حمید شریف با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در یوتیوب، یکی از محبوب‌ترین فودبلاگرهای ایرانی است. او در ویدیوهای خود، علاوه بر آموزش آشپزی، به نکات تغذیه‌ای و سلامتی نیز می‌پردازد.
حمید شریف تاکنون یک کتاب آشپزی به نام “آشپزی به سبک حمید” منتشر کرده است که حاوی دستور پخت غذاهای محبوب او می‌باشد.

۱۵. مرتضی عارف حکیمی

مرتضی عارف حکیمی سرآشپز ایرانی

مرتضی عارف حکیمی سرآشپز ایرانی، متولد ۱۳۶۳ در تهران است. او سابقه فعالیت در رستوران‌های متعددی در ایران و خارج از کشور را دارد و به عنوان مدرس آشپزی در آموزشگاه‌های معتبر آشپزی فعالیت می‌کند.

مرتضی عارف حکیمی سابقه فعالیت در رستوران‌های مطرح ایرانی و بین‌المللی را دارد. او همچنین به عنوان مدرس آشپزی در آموزشگاه‌های معتبر آشپزی فعالیت می‌کند.

جمع بندی سرآشپز های معروف ایرانی

امیدوارم این مطلب برای شما جذاب بوده باشد و اگر شما سرآشپزهای دیگری می‌شناسید به ما معرفی کنید تا اطلاعات کاملی ازشون در این مطلب اضافه کنیم و به در خواست شما در آینده سرآشپز های معروف خارجی هم معرفی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *